14 abril 2009

14 d'abril



Tal dia com hui de 1931 va mampendre el seu camí la II República espanyola. Ma güelo era un xiquet i recorda i em conta el rebombori que es va montar aquell dia a la plaça d'Algemesí. Un mes després es va inaugurar la plaça de bous de Las Ventas amb la tricolor ja lluint en el cartell. Aquell somni començà a acabar-se cinc anys i un mes més tard i va agonitzar durant pràcticament els tres anys següents. En eixe temps l'altre güelo meu, em va contar, es dedicà a fer trinxeres i va perdre un germà. Després vingueren 36 anys de dictadura feixista i després 30 de nou amb democràcia i la --bona-- memòria perdura mal que els pese a uns quants, pocs.



Fotografia de toreros amb el puny alçat durant un festeig a la plaça de bous de València en temps de la Guerra Civil, presa del llibre Vicente Barrera, un torero para historia.

1 comentario:

Anónimo dijo...

També el meu aví me contava com, siguent un xiquet, anà amb el seu pare a celebrar l'entrada de la nova República, primer al seu (nostre) poble, Algemesí i després a València...

Pocs anys més tard, a son pare l'afussellaren, i ell acabà participant en aquella demencial guerra a la que succediren anys d'exili, repressió, por i intol.lerància.

En fí, a dia de huí el meu avi ja no hi és, i el vent, com deia la cançò: "ell qui sap cap a quin indret" se l'ha emportat...

Malgrat tot i això sempre em resta la idea del QUE HAGUÉS PASSAT SI...

Amb eixe pensar, la memòria any a any es refresca, i així deuria continuar essent...

Una salutació